Van Stolkweg 13

villa " Frisia "

toon op de kaart
  • Status
    Rijksmonument
  • Architect
    Regt, J. de
  • Monument nr.
    477277
  • Bouwstijl
    Eclecticisme
  • Wijk
    Van Stolkpark en Schev. Bosjes
  • Bouwjaar
    1881-1882
Registerblad 

Inleiding
Vrijstaande villa in eclectische stijl, genaamd 'Frisia', in 1881-1882 ontworpen door architect J. de Regt. Het pand was van 1883 tot 1904 het woonhuis-atelier van de schilder Christoffel Bisschop (1828-1904).

Omschrijving
Villa op rechthoekige plattegrond, bestaande uit souterrain, bel-etage en kapverdieping onder een met zink gedekte mansardekap, vijf vensterassen breed. De gevels zijn gepleisterd. De voorgevel is symmetrisch van opzet en wordt aan weerszijden afgesloten door vlakke pilasters. De bouwlagen worden van elkaar gescheiden door een geprofileerde waterlijst. Voor de tweelicht-souterrainvensters zijn gietijzeren roosters geplaatst. De bel-etage is voorzien van een geblokte bepleistering en heeft T-vensters in een geprofileerde omlijsting. Voor de ingang, bestaande uit een paneeldeur, is een klein bordes, bereikbaar via een hardstenen trap. Boven de ingang bevindt zich een grote houten erker met neo-renaissance motieven en glas-in-lood bovenlichten, gedragen door gietijzeren balusterzuiltjes. In deze erkeruitbouw vermeldt een gesneden cartouche de naam van de villa. De erker wordt geflankeerd door twee houten dakkapellen met T-kozijnen en neo-renaissance motieven. Zowel de erker als de beide dakkapellen waren oorspronkelijk van kappen voorzien. Deze zijn in 1953 verwijderd. Het strakke hoofdgestel bestaat uit een geprofileerde waterlijst, een gepleisterd fries en een kroonlijst.

De linkerzijgevel bevat een zij-ingang naar het souterrain, bestaande uit een houten paneeldeur met gietijzeren rooster, verder een vierruitsvenster (eigenlijk een zesruitsvenster met twee glas-in-lood bovenlichten die, achter de muur verborgen, alleen aan de binnenkant zichtbaar zijn), een T-venster en twee oculi. Tegen de rechterzijgevel is een houten erker met klein balkon met balusterbalustrade, gebouwd, rustend op houten stijlen. Voorts bevat de gevel een T-venster, een uitgebouwde schoorsteen en twee blindnissen. De dakkapel bezit neo-renaissance motieven.

Tegen de achtergevel bevindt zich rechts een houten erker op gietijzeren zuilen, vervolgens een tussenbouw en aan de linkerkant een forse gesloten uitbouw met geblokte bepleistering die voorbij de achtergevel uitsteekt, het voormalige atelier. In het midden hiervan is een driezijdig uitgebouwde erker, voorzien van grote vensters. De erker rust op gietijzeren zuilen (waarvan een verborgen in de schuur onder de erker). Het atelier is vanuit de tuin bereikbaar via een houten trap met houten leuningen en gietijzeren spijlen, en een bordes. Het dak bevat twee dakkapellen van verschillend formaat, ieder met vierruitsvensters.

Van het eertijds rijke interieur, waarin veel van elders afkomstige, antieke onderdelen verwerkt waren, zijn fragmenten overgebleven, ondermeer houten kruiskozijnen met forse kapellen. In de doorgebroken kamers op de bel-etage rechts bevinden zich een moer- en kinderbalkenplafond met sleutelstukken en een marmeren schouw met spiegel in empire stijl. De kamer met erker aan de voorzijde in de kapverdieping bezit een donker eiken plafond, eiken omlijstingen met ionische pilasters en een kleine eikehouten schouw met opschrift "Oost west, thuis best". De kamers aan de achterzijde hebben donker eiken plafonds. Verder overal houten paneeldeuren.

De tuin wordt van de straat gescheiden door een gietijzeren hek op hardstenen voet.

Waardering
Villa van cultuurhistorische waarde als representatief voorbeeld van het wonen voor welgestelden aan het einde van de 19e eeuw in een stedelijk villapark. Architectuurhistorisch van belang als waardevol voorbeeld van eclectische architectuur. Hoofdvorm, detaillering en toegepast materiaal zijn gaaf.