Gebouwd in 1952 door La Brugeoise te Brugge.
TECHNISCHE GEGEVENS:
Motoren 4 Westinghouse/ACEC van elk 45KW; gewicht 16,7 ton; lengte 13,4 meter; zitplaatsen 40; staanplaatsen 52.
Naar aanleiding van de Amerikaanse resultaten en de Belgische proef in 1948, werden PCC-cars (PCC= Presidents Conference Committee Car) ook in Den Haag ingevoerd. Na 31 oktober 1965 reden deze PCC-cars op alle lijnen. De serie 1003-1024 had een dubbele middeningang en geen achteruitgang. Kenmerkend voor deze rijtuigen is de "Amerikaanse" aanblik door de vele kleine zijramen, die in Amerika algemeen op de PCC-rijtuigen werden toegepast. De latere Europese bouwseries kregen ramen van groter "Europees" formaat. In de jaren '60 werd de serie verbouwd, waarbij o.a. de kleine bovenramen werden vergroot. De serie deed dienst tot en met 30 september 1981.
Tramrijtuig, van belang voor de gemeente Den Haag wegens zijn betekenis als roerend monument van bedrijf en techniek; bevindt zich in de remise F. Halsstraat, Den Haag.