Korte Vijverberg 5
Kantoorgebouw voor de Rotterdamsche Lloyd
toon op de kaart- StatusGemeentelijk Monument
- ArchitectEllfers, C.
- WijkCentrum
- Bouwjaar1932
Kantoorgebouw voor de Rotterdamsche Lloyd, gebouwd in 1932 naar ontwerp van C. Elffers.
Het internationale handelsverkeer was in de eerste helft van de 20ste eeuw - net als uitgezonden ambtenaren - afhankelijk van grote transportbedrijven als de NV Rotterdamsche Lloyd, opgericht door de firma Ruys. Haar Haagse filiaal werd vanaf 1932 gevestigd aan Korte Vijverberg 5. Het pand met lijstgevel is ontworpen door de Rotterdamse architect Cornelis Elffers (1898-1989). De bakstenen gevel heeft een sokkel van Beucha graniet.
Hier waren expeditie-, assurantie-, kas- en passageafdelingen, een ontvangstkamer en een bagageruimte ondergebracht. Het glas-in-loodraam van glasatelier De Vonk uit Haarlem in het trappenhuis toont de wapens van de verschillende reisbestemmingen (o.a. Batavia, Soerabaja en Medan).
Boven de ingang verbeeldt een gevelsculptuur van de hand van Hendrik Albertus van den Eynde (1869-1939) een voorname Javaanse dame (vervaardig in Muylbron zandsteen), die in de ene hand een schip draagt en met de andere uitziet naar de verte. Zij is symbool voor 'Insulindes roepende stem'. Onder de dakrand van het gebouw bevindt zich een fries met terracottareliëfs van dezelfde beeldhouwer. Het zijn personificaties van de reisbestemmingen van de Lloyd, waaronder: Batavia (Java), Belawan (Sumatra) en Sabang (Atjeh). Batavia heeft de gedaante van een Javaanse man, toepasselijk gekleed met een gordel van smaragd om de heupen.
Drie glasmozaïekpanelen van Antoon Molkenboer die het Hollandse en Indische personeel op een schip van de Lloyd uitbeelden en in de hal van Korte Vijverberg 5 tegen de muur waren bevestigd, bevinden zich nu in het depot van het Maritiem Museum te Rotterdam.
Het pand is van cultuurhistorische waarde als herinnering aan de nauwe band die Den Haag had met Nederlands-Indië; de verschillende kunstuitingen verwijzen hier expliciet naar. Van kunsthistorische waarde vanwege de nog aanwezige kunstuitingen die van hoog niveau zijn. Van architectuurhistorische waarde als vroeg werk binnen het oeuvre van Elffers, een architect van nationaal belang.
Omvang bescherming: de bescherming is beperkt tot de voorgevel, inclusief het pannendak van het hoofdvolume en het glas-in-loodraam van het trappenhuis.